fredag 19 april 2013

Om man har tid över kan man göra fina avtryck

Ibland gör man sånna blåsta saker, som tex köper en sats att göra handavtryck med. När jag gjorde på tjejen när hon var liten så gjorde jag det betydligt enklare...

Jag köpte en påse gips ,gjorde trolldeg och klämde ner i en plastlåda (matlåda eller en gammal glasskartong), gjorde avtryck av tjejens händer och fötter, slog på gips, lät gipset torka och tog sedan bort trolldegen.
Efter det lackade jag gipset och satte dit en krok- lätt som en plätt!
Lacket hade jag hemma så kostnaden för detta blev vad gipset kostade.

Eller så gör man såhär;
Klipp ut remsor av en plastfilm som ska mäta 4*15 cm och vara sex stycken.

Tejpa ihop dessa remsor så de bildar en form.
(Här började jag tappa tålamodet, det är inte så lätt att få dessa bra i en jämn form.)

Jag höll på att förlora förståndet och valde att stoppa ner denna plastgrej i ramen, sedan täckte jag detta med plast och tröck ner treolldegen (som man vänligt nog får recept till i förpackningen, jag trodde det skulle finnas någon form av lera i kittet).

Jämna fina kanter så gipset sen ska passa i ramen. Efter detta gjorde vi avtrycken. 
Mini var inte så nöjd.

Gipset är påhällt. Nu ska det bara torka...

Såhär såg det ut när det var klart. Kanterna var allt annat än jämna och den här biten gick absolut inte ner i ramen så det var bara att börja fila. 
Jag skulle uppskatta att det tog ca 1-2 timmar att göra denna och då har jag inte klistrat upp den i ramen och pimpat den med någon av färgerna som kom med.
Det gick betydligt fortare att göra som jag gjorde första gången.

Vill ni ändå köpa ett set så finns de på panduro för 229:- eller så köper man en påse gips för ca 50:- på samma butik. Vill ni ha recept på trolldeg så blandar man ihop det här;
1 dl vatten
2 dl mjöl
1 dl salt
1 msk olja

Tack för att just du tittade in ♥♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

♥ Tack för att ni kommenterar!Jag tittar alltid tillbaka hos er när ni lämnat en kommentar!
♥ Ni får gärna tipsa om tävlingar.
♥ Tipsa gärna om er blogg, jag vill alltid hitta nya bloggar att följa.
♥ Lägg till mig på Bloglovin så missar ni inget.
♥ Vill ni nå mig via mail så gör ni det på johanna_bloggar@hotmail.com